2012. augusztus 26., vasárnap

Esti vagy gyorskovászos fehér kenyerem

Az élesztő nem igazán tetszik az epémnek, viszont a kenyeret enni meg imádom.Mindig arra vágytam, hogy minél kevesebb élesztővel tudjak sütni és most sok kísérletezés után általam finomnak vélt kenyérkében talán sikerült. A lényeg a kelesztési időt szigorúan be kell tartani!




Hozzávaló

Kovászhoz (esti kovász = gyors kovász)
  • 20 dkg BL 80 kenyérliszt
  • 1 dkg élesztő
  • 2,4 dl langyos víz
  • 1 tk barna cukor
Sütés előtti este elkészítem a kovászt.  Palacsinta sűrűségű, inkább kocsonyás, nyúlós anyag lesz.
                                            2 órát a konyhában hagyom, hogy beinduljon.
                                                       Majd hűtőbe teszem lefedve.
                                  Sütés előtt 1 órával a konyhapulton hagyom felmelegedni.
Teljes tésztához szükséges 
  • az összes kovász
  • 40 dkg BL 80 kenyérliszt
  • 2 tk só
  • 1,7 – 2,0 dl író vagy víz
  • 2 ek burgonyapehely
  • bő csipet aszkorbin vagy ½ ek ecet 10 %-s
Elkészítés
A tésztához szükséges anyagokat a dagasztóba teszem, és jól bedagasztatom. Kézzel is dagasztható természetesen kb 20 perc. Átteszem keleszteni, és a tetejét + jelet vágok. 20 perc kelés után átgyúrom, mert ez jót tesz a tésztának.  Ismét bevágom és kelesztem a duplájára.
Ha megkelt jól átgyúrom, formázom és sütőpapírral bélelt fedeles jénaiban teszem, és a tetejét bevágom, és a duplájára kelesztem. 
230C°-a előmelegített, vízzel bepermetezett tetejű edényben fedővel 30 percig majd tető nélkül 200 C°-n addig sütöm míg szép színe nem lesz. Ez még 30 perc volt nálam. Rácson hagyom kihűlni, de előtte vízzel lepermetezem.  Ez a kenyér, ahogy kivettem a sütőből csodásan elkezdett beszélgetni  és amikor lepermeteztem tovább hangoskodott és kicserepesedett.

1 megjegyzés:

  1. Drága Csillagom! Utólagos engedelmeddel továbbfejlesztettem a gyors kovászos kenyeredet. Rozsos, magos, eszméletlen finom. Végtelenül hálás vagyok, hogy megosztottad velünk, azóta is csak ezt sütöm. Kiflinek is isteni, kb. 4 dkg rozskovászt teszek hozzá. Felülmúlhatatlan. Köszönettel és végtelen tisztelettel: Soós Zoltán

    VálaszTörlés