2012. augusztus 26., vasárnap

Kényszer szülte 3 x kovászolt kenyerem

Ezt a kovászolási módot a kényszer szülte. Miért? Mert a párom gondozása tölti ki a napom 24 óráját. Enni viszont kell és mivel a kenyér sütése a szenvedélyem erről nem tudok lemondani. A kenyér sütése rákészülést igényel, és ebben az esetben mindig megszakadt, mert most ezért kellett ugranom, most meg azért. (Reggel 7 órakor kevertem be az első kovászt és másnap reggel sütöttem meg a kenyeret.) Úgy döntöttem lesz, ami lesz, többször kovászolom és a nap folyamán már nem sütöm meg, ezért a második kovászolás után éjszakára hűtőbe tettem. Igen ám, de a nagyméretű kelesztő tálból ki akart mászni a tészta 1 óra múlva, ezért gondoltam úgy, hogy nylon zacskóba teszem, ami akkora, hogy a tészta tisztességesen (duplájára) meg tudjon kelni, a zacsi száját szorosan bekötöttem és a biztonság kedvéért még a kelesztőbe is visszatettem annak a fedelével együtt. Éjjel mikor megébredtem olyan kíváncsi voltam, megnéztem benne maradt – e az edényben. Gyönyörűségesen kitöltötte a zacskót, nem csalódtam a tésztában és csodálatos 1,35 kg kenyérkém lett másnap belőle.
Hozzávalók a teljes kenyérhez
  •  20 dkg BL- 112 liszt
  •  20 dkg világos rozsliszt
  •  40 dkg BL- 80 kenyérliszt
  •  2dkg élesztő
  •  520ml író vagy kefir
  • 120 ml víz
  • 1 tk maláta vagy (cukor, méz)
  • 2,5 tk só
  • 2 ek burgonyapehely
  • 2 ek olaj
A kenyér három lépésben készül!

Gyors kovász ez az első kovászolás
  • 20 dkg BL 112 kenyérliszt
  • 1 dkg élesztő
  • 1 tk maláta vagy (cukor, méz)
  • 120 ml langyos víz
  • 220 ml író vagy (kaukázusi kefir)
Reggel 7 órakor a fenti anyagokat egy fedeles edényben csak egyszerűen jól elkevertem vigyázva, hogy az élesztő ne maradjon darabos. Egy nyúlós kocsonyásnak tűnő anyag lesz belőle. Lefedtem, és a konyhapulton hagytam, hogy beinduljon. Ez kb. 2 óra, megjelennek a hólyagok, majd 9 órakor lefedve a hűtőbe tettem, este 17-18 óráig, most már szép hólyagos lett a kovász.


Második kovászolásnál az alábbi anyagok kerülnek bele
  • a gyors kovász összes mennyisége
  • + 20 dkg világos rozsliszt
  • + 300 ml író vagy (kaukázusi kefir)
  • + 1 dkg élesztő
Ugyan úgy járok el most is, mint a fenti anyaggal. Most viszont egy masszívabb tésztát kaptam, de még mindig lágyat. Ezt az anyagot most csak este 20 óráig hagytam a konyhapulton, hogy jól beinduljon. 
Harmadik kovászoláshoz azaz a végleges tésztához
  • a második kovász összes mennyisége
  • + 40 dkg BL 80-s liszt
  • + 2,5 tk só
  • + 2 ek burgonyapehely vagy (közepes főtt áttört burgonya)
  • + 2 ek olaj
Ezt az anyagot 20 percig dagasztattam a dagasztógéppel, majd kézzel jól átgyúrtam és rögtön akkora nylon zacskóba tettem a tésztát, hogy a tészta a hűtőben legalább a duplájára meg tudjon nőni. Reggelig a hűtőben marad a tészta.
Reggel a  hűtőből kivéve a konyhában hagyom a tésztát felmelegedni, majd jól átgyúrom, gömbölyítem és egy kukorica liszttel meghintett konyharuhával bélelt kosárkába teszem a varrattal felfelé, azaz a kenyér teteje van most alul, és így kelesztem a duplájára. (A felhasznált lisztek kelesztési ideje hosszabb!)
A sütőbe 2 tepsit teszek a sütőt 250 C° -a felfűtöm.(az egyikbe a tésztát csúsztatom majd a másikba egy bögre hideg vizet öntök akkor, amikor a kenyeret betolom a sütőbe). A tésztát óvatosan kiborítom egy sütőpapírra, ami alatt egy iskolai rajztábla van (így könnyebb áttenni a forró tepsire) és a tetejét 5 mm mélyen bemetszem. Az egyik tepsire átcsúsztatom a tésztát és rögtön beleöntöm a vizet a másik tepsibe és így sütöm a kenyeret 15 percig, a vizes tepsit eltávolítom, majd 200C°-on további 40-45 percet sütöm. Rácson hagyom kihűlni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése