2013. március 22., péntek

Túrós táska

Blundel tészta avagy (élesztős - vajas - hajtogatott leveles tészta)
Ennek a gyönyörű és rendkívül finom tésztának a feléből kakaós csigát és a másik feléből pedig túrós batyut készítettem.A recept Farkas Vilmostól származik, a tészta elkészítéséről a videó itt található.



Hozzávaló
  • 1000 g liszt
  • 500 g vaj
  • 500 ml langyos tej
  • 100 g cukor
  • 50 g élesztő
  • 10 g só
  • 2 db tojás sárgája
  • 1 vaníliarúd kikapart belseje
Elkészítés
Az 50dkg vajat, és 20 dkg lisztet, begyúrtam, éppen csak annyira dolgoztam el, hogy sima lett a vaj a liszttel. Ebből a begyúrt vajból, 4 dkg visszatettem a dagasztóba. A többi vajalapból négyzetet formáztam sütőpapír segítségével és betettem a fagyasztóba egy kicsit pihenni/megkeményíteni. A gépben lévő vajra ráöntöttem a lisztet, az élesztőt amit feloldottam a tejben,a cukorral, a tojássárgákat és a vaníliát, sót és sima tésztává gyúrta a gép. 20 percet pihentettem letakarva. A tészta közepét  kissé vastagabbra hagyva, négy irányban pedig kinyújtottam a tésztát, mint egy kis virágot. A középre tettem a megdermedt vajalapot, és ráhajtogattam a tésztát. Kinyújtottam a tésztát majd  „szimplán” behajtottam. Ez azt jelenti, hogy a hosszanti irányban kinyújtott tésztát, jelöljük három egyenlő részre és a két oldalról hajtsuk egymásra. Az így kapott három réteget forgassuk el 90 fokban és ismét nyújtsuk ki hosszanti irányban. Most „duplán” hajtogattam, ez azt jelenti, hogy a tésztát jelöljük négy egyenlő részre, majd a két végét hajtsuk be a középvonalig, ezután még egyszer hajtsuk félbe. Ismét fordítsuk el 90 fokban a tésztát, majd hűtőben 20 percig pihentessük. A hűtőből kivéve ismét nyújtsuk ki, de most csak egy szimpla hajtást végezzünk, újra forgassuk el a tésztát 90 fokban, és újabb 20 percet pihentessük.

Kakaós csiga készítése a fele tésztából.
A behajtogatott tésztát kinyújtottam 1 cm vastagra. Megkentem olvasztott vajjal, megszórtam a felületét bőségesen  kakaópórral úgy, hogy a tészta ne látszódjon ki, majd erre annyi porcukrot szórtam, hogy a kakaó se látszódjon ki.és a felületét is spriccelem olvasztott vajjal. Feltekertem a tésztát, nem túl szorosan. Az így kapott hengerből vágtam jó ujjnyi vastag szeleteket és papíros tepsire tettem.  35 percig kelesztettem,  210 C-fokos gőzős sütőben 10-15 percig, de legalábbis a szép barna szín eléréséig sütöm.

Túrós táska készítése a tészta másik feléből
Túrótöltelék
25 dkg túró
3 ek Xillit (cukor ízlés szerint)
3 ek búzadara (attól függően mennyire nedves a túró)
1 vaníliarúd kikapart belseje
1 citrom reszelt héja
Az összetevőket egyszerűen gyúrjuk össze.

A behajtogatott tésztát kinyújtottam 1 cm vastagra, ésfelvágtam 10*10 cm es négyzetekre. Vízzel megkentem a felületét. Közepére tettem a túrótölteléket, majd a tészta négy sarkát behajtottam középre. Először két oldalról, majd alulról és felülről. Figyeljünk, hogy ne húzzuk, feszítsük a tésztát. Papíros tepsire tettem és 35 percet kelesztettem, majd 210 C-fokos, gőzős sütőben 10-15 percig sütöttem.

1 megjegyzés: