2012. augusztus 19., vasárnap

Nagyi receptje

Görögországban találkoztam először ezzel a formával 1977- ben, már akkor megcsodáltam mert szezámmaggal is meg volt szórva a teteje és igazán szép mutatós péksüti volt. Hazánkban ilyet még akkor nem lehetett látni, maggal megszórtat meg főleg nem! Később a németeknél és az osztrákoknál ettem és  arra vágytam, hogy el tudjam készíteni ezt a csodálatosan ropogós igazán mutatós zsemlét. 

Úgy hívják, hogy Kaiser zsemle és az eredetit azt kézzel hajtogatják. Ez a formázás kicsit macerásabb, szerintem a szeletelős éppen ugyan úgy megteszi amit egy olasz videón láttam a neten. Nagyon megörültem!

Hozzávalók
  • 0,5 l víz
  • 80 dkg kenyérliszt BL 80
  • 5 dkg oliva olaj vagy napraforgó
  • 1 ek maláta
  • 2 dkg zsír (disznó, kacsa, liba)
  • 7 gr száraz vagy 2,5 dkg friss élesztő
  • 16 gr só
Elkészítés
Az összes anyagot a dagasztóba teszem és egy nagyon finom tésztát dagasztatok.
Kelesztő tálban 20 percig pihentetem. Átgyúrom és duplájára kelesztem kb 30 perc.

1. Bagetthez 4 egyenlő darabra vágom. Megformázom (kis rúddá) majd pihentetem 10 percet. Jól átgyúrom és megformázom most már a rendes tepsi méretű rúddá. Papíros sütőlapra teszem, úgy, hogy a papírt mindegyik rúd közé felhúzom, ezzel megakadályozom, hogy összenőjenek vagy elterüljenek, és így kelesztem jó a duplájára, és apapírt így hagyva sütöm is meg.(Gyakorlatilag a papírból olyan formát készítek mintha bagettsütő formám lenne). Sütés előtt bevagdosom. 220-230 C° -a előmelegített, erősen gőzös sütőben 20-30 percig sütöm vagy addig amíg szép piros színt kap.


2. Zsemléhez 10-12 db –ra adagolom a tésztát. (A kis gombócok átmérője ha lehet, ne legyen nagyobb 5-6 cm - nél, mert ahogyan a formát rányomom úgy is szétterül és nem jó ha a formán túllóg).
Majd gömbölyítem, pihentetem 10 percig, és ez után nyomom rá az almaszeletelőt annyira, hogy a tésztát átvágja de csak annyira, hogy az alja egybe maradjon. Rá jössz, hogy meddig lehet nyomni! 6 -8 db teszek a tepsire egymástól távolabb és duplájára kelesztem. Sütése megegyezik a bagettével. Majdnem egy hétig friss marad.
Forrás innen
Bagett formázása itt
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése