2016. december 17., szombat

Töltött káposzta






Hozzávaló (Ha üvegben tartósítom, akkor nem teszek a töltelékbe tojást!)

A rizshez:

  • 250 ml viz
  • 15 dkg rizs
 A töltelékhez
  • 50 dkg sertéslapocka (darált)
  • 1 szál sütnivaló házikolbász (bőréből kinyomva)vagy füstölt darálthús 10 dkg
  • 2 fej vöröshagyma
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • 1 db tojás 
  • 1 mokkáskanál csombor vagy majoranna
  • 1 mokkáskanál fekete őröltbors
  • 1 mokkáskanál köménymag (őrölt)
  • 1 evőkanál pirospaprika

    Tölteni
10- 14 db édes káposztalevél vagy savanyú káposztalevél. Ha nagyon nagy a levél, akkor felezem.

Édes káposztalevél töltésre előkészítése:
  • Az egész káposzta torzsáját amennyire tudtam kiszedem. 
  • Forró, enyhén sós vizben az egész káposztát főzöm, mert a forró vízben szépen lejönnek a levelek és közben meg is puhulnak kicsit. Így könnyű tölteni és a két végét  benyomkodni.
  • A levelek közepét , ahol vastag hosszanti irányba levágom, elvékonyítom.Vigyázva, hogy ne lyukasszam át a levelet.
  • Ezeket a leveleket nem felezem, egészeket töltök.
    Természetesen, az összes tőlthető méretű levelet töltöm, míg van a töltelékből. Megszámolom mennyi levelem van és a tölteléket ennyi felé osztom.
A lábosba

  • 1 bőven mért ek zsír
  • 2 fej vöröshagyma
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 1 evőkanál pirospaprika
  • 1 ek csípős házi pépes darált paprika
  • 1 szál kolbász (füstölt)
  • 40 dkg oldalas
  • 60dkg  - 1kg savanyú káposzta és a tültés után megmaradt édeskáposzta, amit vékonyra felszeletelek
  • 3 db babérlevél
  • 0,5 -1 l víz
Elkészítés
Egy lábosban felforraltam 250 ml vizet. Enyhén sóztam és beletettem a rizs. Fedő alatt kis lángon készre pároltam, langyosra kihűtöttem. A káposztaleveleket forró vízben addig főztem, míg könnyen hajlítható nem lesz. Ha szükséges hosszában félbevágtam úgy, hogy a középső vastag eret kivágtam belőle. Ha egybe marad, akkor is ezt a vastag rész, levágom róla. A vágott savanyú káposztát, vízzel kiöblítettem (a savanyú léből kicsit felfogtam, ha szükség lenne rá)  kinyomkodtam, és késsel kisebb darabra vagdostam.
A vöröshagymát finomra vágtam, és kétfelé szedtem. A töltelékhez összekevertem a húst, rizst, tojást, a vöröshagyma egyik felét, 1 gerezd zúzott fokhagymát, sót, borsot, köményt és 1 evőkanál pirospaprikát, valamint a kolbásztölteléket, majorannát vagy a csombort. A tölteléket jól összedolgoztam. Akár egy éjjelen át hűtőben érlelődni hagyom.Vizes kézzel a keverékből kis hengereket formáltam és a kiterített káposztalevelekre tettem. A leveleket föltekertem és a két végét jól benyomkodtam. A hagymát zsíron megfuttattam, megszórtam a pirospaprikával. Rátettem a vágott káposzta egyik felét, erre tettem a töltött káposztaleveleket, majd a darabolt kolbászt és az oldalast, végül a vágott káposzta másik felét. Adtam hozzá 2-3 babérlevelet és felöntöttem vízzel.
Addig főztem kis lángon, amíg a hús meg nem puhul. Főzés közben nem kevergettem, legfeljebb a lábost kissé megmozgattam. Több napos állás után az ízek csodásan összeérnek. Természetesen addig is lehet enni!! Tejföllel és friss ropogós házi kenyérrel tálaltam!

Alaprecept ApróSéf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése